Covid 19

OBS: Da højsæsonen er forbi, tilbydes vaccinen først igen til efteråret 2023.

Her på siden kan du læse og få svar på en række spørgsmål angående vaccinen mod Covid 19, samt generel information om sygdommen. Personlig rådgivning og eventuelt uddybende spørgsmål er naturligvis inkluderet ved vaccination hos os.

Der findes flere godkendte vacciner mod Covid-19. Uanset hvilken du er blevet vaccineret med tidligere, kan du få en booster vaccination med den aktuelt udbudte vaccine. Hvis du ikke tidligere er vaccineret, kan du også få grundvaccinationerne.

Pris

Vaccinen kan gives fra 12-årsalderen. Vaccinen gives gratis af Sundhedsstyrelsen til særlige risikogrupper. Hvis du ikke er en del af en risikogruppe, men ønsker vaccinen for beskyttelse, kan du få den hos os.

Booster gives tidligst tre måneder efter sidst givne Covid-19 vaccine. Der gives en dosis.

Ukendt beskyttelsesvarighed.

Børn under 12 år – dette kan omgås, men det skal gøres ved en børnelæge.

Ved akut sygdom med feber (ved mild forkølelse kan man dog godt blive vaccineret).

Ved tidligere alvorlige bivirkninger af samme vaccine.

Ved allergi for et eller flere af indholdsstofferne.

Ved blødningsforstyrrelser gives vaccinen med forsigtighed.

Vaccinen er sikker for gravide og ammende, og det anbefales, at man bliver vaccineret.

De hyppigste bivirkninger er rødme, hævelse og ømhed på indstiksstedet, træthed, utilpashed og feber.

Coronavirus er en virus, som har været kendt længe, og som kan være årsagen til op mod 25% af alle milde vinterforkølelser i Danmark. I 2019 så man en særligt smitsom og farligere udgave end hidtil, nemlig SARS-CoV-2, som gav sygdommen Covid-19. Det vurderes, at cirka 6,7 millioner er døde af Covid-19 på verdensplan.

Især høj alder, kronisk sygdom og overvægt har vist at give risiko for et mere alvorligt forløb, omend unge og raske ligeledes kan blive ramt. Gravide vurderes ligeledes at være i en risikogruppe.

Covid-19 smitter ved dråbesmitte, primært indenfor en til to meters afstand, men det kan også ske ved længere afstande. Smitten kan være både direkte ved f.eks. host, nys, tale og lignende, men også ved indirekte kontakt i form af kontakt med virus på overflader ved f.eks. håndtryk, håndtag og lignende.

Hele verden

Fra smitte til symptomer kan der gå 1-15 dage, men typisk 5-6 dage. Mange har ingen eller milde symptomer. De hyppigste symptomer er feber, hoste, træthed, ondt i muskler, hovedpine, ondt i halsen, tab af smags- og/eller lugtesans samt diarré. I nogle tilfælde progredierer det til lungebetændelse og kan udvikle sig til alvorlig sygdom med behov for indlæggelse, respiratorbehov og i yderste tilfælde død.

I milde tilfælde er der ikke behov for behandling, og sygdommen vil gå i sig selv. Ved behov for indlæggelse laver man symptombehandling samt støttende behandling.

Man forebygger Coronavirus ved at overholde god hygiejne, undgå nærkontakt med smittede, lufte ud og blive hjemme, når man er syg.

Der findes desuden flere godkendte vacciner mod Covid-19. Læs mere om vaccinerne her.