Hepatitis B

Her på siden kan du læse og få svar på en række spørgsmål angående vaccinen mod Hepatitis B, samt generel information om sygdommen. Personlig rådgivning og eventuelt uddybende spørgsmål er naturligvis inkluderet ved vaccination hos os. Der findes både vacciner mod Hepatitis A for sig selv og en vaccine kombineret med Hepatitis B.

Gives til personer der er i risiko for smitte med Hepatitis B. Dette gælder både i forbindelse med udlandsrejse hvor der er høj forekomst af Hepatitis B, men ligeledes ved arbejdsbetinget risiko eller nær kontakt med personer smittet med Hepatitis B.

Der gives 3 doser på dag 0, efter 1 måned og efter 6 måneder. Hvis der er under 1 måned til rejsen kan man i stedet give 4 doser på dag 0, 7 og 21 – og så efter 12 måneder.

Hvis man har fået doserne med minimumintervallerne, men de anbefalede intervaller er overskredet, er der ikke grund til at starte forfra med vaccinationsprogrammet.

Efter 2 vacciner givet med 1 måneds mellemrum er de fleste beskyttede, efter 3. vaccination forventes livsvarig beskyttelse hos alle raske individer.

Hvis man er i dialyse, har HIV, har et intravenøst stofmisbrug eller Downs Syndrom, anbefales test af antistofrespons hos egen læge 1-2 måneder efter 3. vaccination.

Gerne 6 måneder inden, men som nævnt foroven kan man lave et accelereret forløb på 3-4 uger, der dog kræver 1 stik mere end normalt.

Ved akut sygdom med feber. Ved mild forkølelse kan man godt blive vaccineret.

Ved tidligere alvorlige bivirkninger af samme vaccine samt allergi for et eller flere af indholdsstofferne.

Kan godt gives til gravide og ammende. Ved ammende bruges den med forsigtighed da der endnu ikke er meget data – dette vil være en individuel vurderingssag.

Rødme, hævelse og ømhed på indstiksstedet, træthed, utilpashed og feber.

Hepatitis B (HBV) er en virus som kan give leverbetændelse. HBV er ganske smitsom og smitter via blod og andre kropsvæsker (fx sæd, spyt) samt fra mor til barn ved fødslen. Blodsmitten kan ske ved fx behandling på sygehus eller tandlæge hvor instrumenterne ikke er steriliserede, ved tatovering, piercing, akupunktur eller stofmisbrug. Ulig Hepatitis A, findes HBV også i en kronisk tilstand. Cirka 5-10% af de smittede voksne vil udvikle kronisk leverbetændelse og vil bære det resten af livet. For nyfødte og børn <1 år er det 80-90%, mens børn i alderen 1-15 år har 10-30% risiko for at få kronisk HBV. På verdensplan er der cirka 350 millioner mennesker med kronisk HBV. Kronisk leverbetændelse giver risiko for skrumpelever (og dermed risiko for leversvigt) samt leverkræft.

Findes over hele verden, men er særligt udbredt i Asien, Afrika, Sydamerika samt Grønland.

Fra man bliver smittet til man udvikler symptomer kan der gå 1-6 måneder. Mange vil ikke have nogle symptomer, faktisk op til 70% af voksne og 90% af børn under 5 år. De resterende vil have symptomer som feber, træthed, kvalme, opkast, mavesmerter, gulsot, mørk urin samt lys afføring. Symptomerne kan vare alt fra et par uger til flere måneder. I nogle tilfælde resulterer det i leversvigt, hvorimod de fleste bliver raske igen. Som nævnt ovenover vil 5-10% udvikle kronisk leverbetændelse.

Der findes ikke nogen specifik behandling mod sygdommen. Behandlingen vil derfor være rettet mod symptomerne. Ved mildt forløb kan man afvente spontan bedring, hvorimod det i nogle tilfælde kræver indlæggelse. Hvad kronisk HBV angår, findes der nogle midler som kan hæmme virussen, således at der er mindre af den i kroppen, for på den måde at nedsætte risikoen for skrumpelever og leverkræft.

Hepatitis B kan forebygges ved vaccination. Vaccinen kan gives fra fødslen og gives både forebyggende, men kan også gives hvis man er blevet udsat for potentiel smitte. Læs mere om vaccinen her.

Derudover forebygges HBV ved beskyttelse mod kropsvæsker. Ved samleje kan man undgå HBV ved brug af kondom. Mens man, især på udlandsrejser til risikolande, skal undgå kontakt med blodforurenede elementer (tatovering, piercing, medicinsk behandling osv.).