Kolera

Her på siden kan du læse og få svar på en række spørgsmål angående vaccinen mod Kolera, samt generel information om sygdommen. Personlig rådgivning og eventuelt uddybende spørgsmål er naturligvis inkluderet ved vaccination hos os.

Koleravaccinen indtages som en drikkevaccine.

Pris

Vaccinen kan gives fra 2-årsalderen. Den anbefales primært til nødhjælpsarbejdere, som skal til områder med dårlige sanitære forhold. Det kan dog også overvejes, hvis man rejser til et område med aktuelt udbrud af Kolera eller ved længerevarende ophold under primitive forhold i endemiske lande.

Børn i alderen 2-6 år skal have tre doser. Børn og voksne over 6 år skal have to doser. De gives med minimum en uges mellemrum og skal drikkes. Der må ikke spises en time før og en time efter indtagelse af vaccinen.

Hvis der er behov for fortsat beskyttelse, anbefales der booster vaccination efter 6 måneder for den yngre gruppe og efter to år for børn og voksne over 6 år.

80-85% i de første 6 måneder, herefter falder den og er cirka 40% efter 6 måneder for den yngre gruppe og to år for alle over 6 år.

Sidste vaccine skal være indtaget cirka tre uger før rejse.

Børn under 2 år.

Ved akut sygdom med feber (ved mild forkølelse kan man godt blive vaccineret).

Ved akut mave- og tarmsygdom.

Ved tidligere alvorlige bivirkninger af samme vaccine.

Ved allergi for et eller flere af indholdsstofferne.

Der er begrænset erfaring. Umiddelbart kan den benyttes, men dette er en vurderingssag med opvejning af fordele og risici.

Lette gener i form af diarré, oppustethed og kvalme.

Kolera er en sygdom forårsaget af en bakterie. Sygdommen kan give voldsom diarré og kan have dødelig udgang. Smitten foregår ved indtagelse af føde eller vand, der er forurenet med afføring fra andre mennesker. Den kan ligeledes ses i skaldyr, der er høstet fra kloakforurenet vand. Således hænger det ofte sammen med dårlig hygiejne og dårlige sanitære forhold. Bakterien kan overleve længe i vand og vokser i mad, der ikke opbevares i køleskab.

Kolera er endemisk i cirka 50 lande. Primært ses den i Afrika og Syd- og Sydøstasien.

I nogle tilfælde ses ingen eller kun milde symptomer i form af vandtynd diarré uden hverken feber eller mavesmerter. Typisk indtræder den voldsomme diarré hurtigt, og afføringen bliver så vandtynd, at det kan minde om ris-vand. I alvorlige tilfælde medfører det dehydrering, som derefter giver fald i blodsukker samt svigt af kredsløbet og nyrerne. På dette stadie er der 50% dødelighed. Hvis den behandles i rette tid, er dødeligheden dog <1%.

Væskebehandling samt erstatning af de tabte salte (elektrolytter).

Antibiotika kan ligeledes reducere varigheden af sygdommen samt afkorte den tid, man er smitsom. Der har dog været problemer med antibiotikaresistens.

Der findes en vaccine mod Kolera. Generelt anbefales det dog at undgå smitte ved at drikke sikkert vand og overholde god hygiejne. Ved at overholde dette vil den rejsende med stor sandsynlighed kunne undgå smitte. Vaccinen gives primært til personer, der skal udstationeres eller yde hjælpearbejde i områder, hvor det er vanskeligt at bryde smitten.