Malaria

Her på siden kan du læse og få svar på en række spørgsmål angående malaria, samt generel information om sygdommen. Personlig rådgivning og eventuelt uddybende spørgsmål er naturligvis inkluderet i prisen.

Pris Kr.

for recept

Der findes ingen vaccine mod Malaria. Se længere nede på denne side under "Forebyggelse".

Malaria er en sygdom, der skyldes særligt 4 forskellige parasitter af slægten Plasmodium. Parasitterne overføres via myggen Anopheles, som er aktiv fra solnedgang til solopgang. Malaria er en ganske hyppig sygdom i tropiske og subtropiske egne af verden, og den var i 2020 årsagen til 600.000 dødsfald på verdensplan. I Danmark importeres der cirka 100 tilfælde årligt i forbindelse med rejseaktivitet. Lokale, der inficeres med Malaria gentagne gange i løbet af livet, har en immunitet mod sygdommen. Immuniteten er dog kortvarig, og efter få år forsvinder den.

Tropiske og visse subtropiske områder i verden. Malaria ses især i store dele af Afrika, men ligeledes i Sydamerika, Caribien, Asien samt Mellemøsten.

Fra stik og til man udvikler symptomer, kan der gå alt fra 6 til 60 dage. Det starter typisk med influenzalignende symptomer med blandt andet feber, kulderystelser, hovedpine, muskelsmerter samt opkast og mavesmerter. Sygdommen har et meget karakteristisk forløb, hvor symptomerne kommer i ”anfald”, der varer i 4-6 timer. Imellem ”anfaldene” kan man være relativt upåvirket. Hvis man ikke får behandling, kan sygdommen have en alvorlig udvikling, der kan føre til svigt af organer og i yderste tilfælde død. Fra man oplever de første symptomer, til man udvikler alvorlig sygdom, kan der gå kort tid, hvorfor det er vigtigt at søge lægehjælp ved mistanke om Malaria.

Der findes behandling mod Malaria, som er ganske effektivt, især ved behandling på de tidlige stadier. Behandlingen vil i høj grad afhænge af, hvilken type parasit man er inficeret med (dette er afhængigt af, hvor man er blevet smittet).

Der findes forebyggende medicin, som anbefales til områder med høj risiko for Malaria. Hvilken type man skal have, afhænger af, hvor man rejser hen, idet der er resistens for nogle typer medicin bestemte steder. Malariamedicinen er dog ikke 100% effektiv, hvorfor det er vigtigt at beskytte sig mod myggestik. Der anbefales:

• Brug DEET myggespray

• Brug langærmede trøjer samt bukser, gerne løstsiddende

• Brug myggenet, gerne imprægnerede

• Brug gerne myggespray på myggenet samt tøj

• Brug aircondition og hold gerne vinduer lukkede, hvis muligt

• Hav gerne net på vinduerne

Standby nødbehandling

For rejsende til områder med lav risiko for malaria, kan man i stedet for forebyggende medicin, benytte stand-by nødbehandling (stand-by emergency treatment).

Hvis du på din rejse, eller 3 måneder derefter, oplever feber på >38 C, er der grund til at mistænke malaria. Du skal gerne søge læge indenfor 24 timer for at få bekræftet diagnosen. Hvis du har malaria, anbefales du at tage det medbragte medicin. Såfremt du fortsat er på din rejse og befinder dig et sted hvor der ikke er mulighed for at søge læge, kan du tage din nødbehandling uden at have set en læge. Du skal dog under alle omstændigheder søge læge snarest muligt, idet feber også kan være symptom på andre sygdomme der kræver behandling.