Meningitis

Her på siden kan du læse og få svar på en række spørgsmål angående vaccinen mod Meningitis (meningokokker), samt generel information om sygdommen

Der findes to forskellige vacciner mod forskellige undergrupper af meningokokker: B samt ACWY. Bestil tid hos os for at afklare, hvilken vaccine er relevant for dig.

ACWY: Vaccinen gives fra 2-årsalderen. Alle, der skal til Mekka, skal vaccineres inden afrejse. Desuden gives vaccinen til folk i risiko for smitte med Meningokokker eller blot ved ønske om beskyttelse.

B: Vaccinen gives fra 2-månedersalderen. Vaccinen gives ved risiko for smitte med Meningokokker eller ved ønske om beskyttelse.

ACWY: En dosis.

B:

• Spædbørn på to måneder: Tre doser med en måneds mellemrum.

• Fra tre måneder til 2 år: To doser med to måneders interval.

• Alle over to år: To doser med en måneds mellemrum.

ACWY: 5 år. Muligvis kortere for undergruppe A.

B: Ukendt.

Vaccinen gives 10 dage inden afrejse.

• Børn under 2 år.

• Ved allergi for et eller flere af indholdsstofferne.

Ved risiko for smitte med Meningokokker kan vaccinen anvendes.

Rødme, hævelse og ømhed af indstiksstedet, træthed, muskelsmerter, utilpashed og feber.

Bakterien Neisseria meningitidis, også kaldt meningokokker, kan give en række alvorlige sygdomme, hvoraf de vigtigste er meningitis (hjernehindebetændelse) og blodforgiftning. Meningokokker smitter ved direkte kontakt samt dråbesmitte. 5-10% af befolkningen er raske bærere, som aldrig udvikler sygdommen, men de kan smitte andre. Der findes forskellige undergrupper af meningokokker. Vaccination mod meningokokker indgår ikke i det danske vaccinationsprogram, men man kan vælge at blive vaccineret imod det alligevel. Meningokoksygdom har en dødelighed på 10-20%.

Meningokokker findes over hele verden inklusiv i Danmark. Den højeste forekomst ses dog i Afrika.

Fra smitte til symptomer går der 2-10 dage. Der ses feber, hovedpine, konfusion, nakkestivhed samt såkaldte petekkier (små røde pletter på huden), som ikke forsvinder, når man trykker på dem. I cirka 40% ses der blodforgiftning med meningokokker.

Meningokoksygdom behandles med antibiotika. Visse steder i verden ses der resistens, og dermed er det sværere at behandle.

Der findes forskellige vacciner mod meningokokker alt efter, hvilken undergruppe man ønsker at vaccinere imod.