TBE

Her på siden kan du læse og få svar på en række spørgsmål angående vaccinen mod TBE(Tick Borne Encephalitis, Centraleuropæisk hjernebetændelse), samt generel information om sygdommen. Personlig rådgivning og eventuelt uddybende spørgsmål er naturligvis inkluderet ved vaccination hos os.

Vaccinen kan gives fra 1-årsalderen. Den gives til personer med langvarigt ophold i lokalområder, hvor sygdommen findes. Dette både i fritids- og arbejdsøjemed. I Danmark ses TBE-virus særligt på Bornholm samt Nordsjælland, hvorfor hyppig skovaktivitet i disse områder også kan give anledning til vaccination.

Der gives tre doser. En på dag 0, en til tre måneder senere, og den sidste mellem 5-12 måneder efter 2. vaccination. Ideelt set gives de første to doser i vintermånederne. Voksne i alderen 16-60 år anbefales booster hvert 5. år, mens alle over 60 år anbefales booster hver 3. år.

Efter tre doser er man beskyttet i tre år.

En måned før således, at man kan nå to doser.

• Børn under 1 år.

• Ved allergi for indholdsstofferne eller æg.

Vaccinen kan godt gives til gravide og ammende, men kun hvis der er et klart behov, idet der er sparsomme data.

Rødme, hævelse og ømhed af indstiksstedet, træthed, utilpashed og feber.

Tick Borne Encephalitis (TBE) er en virus, som overføres fra inficerede dyr til mennesker via flåtbid. Virussen fås således typisk i forbindelse med udendørsaktiviteter i områder med skov og enge, f.eks. camping, jagt, vandring, fisketure, sanketure og lignende. I sjældne tilfælde kan det også ske ved indtagelse af upasteuriserede mælkeprodukter fra dyr (geder, får, køer med flere). Risikoen for at få TBE er dermed også større i sommerhalvåret, hvor der er mere aktivitet i risikoområderne og flere flåter. TBE-virussen sidder i flåtens spytkirtler, og smitten kan derfor potentielt ske indenfor få minutter.

TBE-virus forekommer i områder med skov og enge flere steder i Europa (Skandinavien, Balkan, Baltikum, Tyskland og Østrig) samt Rusland og Sibirien. I Danmark er TBE endemisk på Bornholm, men den ses også i Nordsjælland og sjældnere på Falster, Fyn samt Midt- og Sønderjylland.

Fra bid til symptomer går der typisk en til to uger, men det kan både ses tidligere og helt op til efter 4 uger. Symptomerne er typisk milde ved små børn, mens de mere alvorlige forløb typisk ses ved ældre. Sygdomsforløbet er typisk inddelt i to faser, hvor man starter med influenzalignende symptomer som feber, træthed, hovedpine og muskelsmerter. Dette står på i nogle dage, hvorefter man har en periode uden symptomer på op til tre uger. Herefter vil cirka 20-30% af smittede udvikle alvorligere sygdom i form af hjernebetændelse. Dette præsenterer sig med hovedpine, opkastninger, stivhed i nakken og forstyrrelser i nervesystemet (blandt andet lammelser og styringsbesvær). I nogle tilfælde kommer man sig helt efter forløbet, mens andre vil have varige mén. Dødeligheden er på 1-2%.

Der findes ingen specifik behandling mod TBE. Behandlingen vil derfor være af symptomerne.

Der findes en vaccine mod TBE. Denne anbefales, hvis man jævnligt færdes i områder med skov og enge, og hvis man rejser til et land, hvor der er forekomst af TBE, og man forventer at opholde sig i områder med skov og enge.

Desuden kan man forebygge flåtbid ved følgende tiltag:

• Brug lange bukser, langærmede trøjer samt støvler

• Brug gerne spray mod flåter (fx Autan)

• Fjern flåten hurtigst muligt