Chikungunya

Her på siden kan du læse og få svar på en række spørgsmål angående Chikungunya, samt generel information om sygdommen. Personlig rådgivning og eventuelt uddybende spørgsmål er naturligvis inkluderet ved vaccination hos os.

Der findes ingen vaccine. Se "Forebyggelse" længere nede på denne side.

Chikungunya er en sygdom forårsaget af virussen Chikungunya, som overføres via myg. Mere specifikt myggearten Aedes, som også er ansvarlig for overførslen af viraene gul feber og dengue. Myggen Aedes er både nat- og dagsaktiv og kan findes både inde (f.eks. vaser og vandtanke) og ude (f.eks. spande med vand). Smitte direkte fra person til person er ikke mulig, men en myg, der stikker en inficeret person, vil efterfølgende være smittet, og dermed vil den kunne sprede virussen til andre mennesker. Der er set smitte af ufødte fostre ved inficerede mødre, og inficerede nyfødte kan udvikle svær sygdom. Det er dog ikke påvist, at det kan give nogle fosterskader.

Chikungunya er endemisk (svarende til en lokal epidemi) i Afrika, Sydøstasien, det indiske subkontinent, Saudi-Arabien og Filippinerne. Den ses desuden i Mellemamerika, Caribien og i store dele af Sydamerika.

Fra stik til debut af symptomer går der 2-6 dage. Symptomerne er hyppigst feber, hovedpine, led- og muskelsmerter, udslæt, træthed og kvalme.

Der findes ikke nogen specifik behandling mod sygdommen. Behandlingen vil derfor være rettet mod symptomerne. Oftest er behandling slet ikke nødvendig, da symptomerne vanligvis går i sig selv igen. Det er dog ikke unormalt, at ledsmerterne kan vare ved i flere måneder, og for nogle mennesker kan det udvikle sig til kroniske smerter.

Der findes ingen vaccine mod Chikungunya. Derfor er beskyttelse mod myggestik den eneste måde at beskytte sig mod virussen. Der anbefales derfor:

• Brug DEET myggespray

• Brug langærmede trøjer samt bukser, gerne løstsiddende

• Brug myggenet

• Brug gerne myggespray på myggenet samt tøj

• Brug aircondition og hold gerne vinduer lukkede, hvis muligt