Dengue

Her på siden kan du læse og få svar på en række spørgsmål angående vaccinen mod Dengue, samt generel information om sygdommen. Personlig rådgivning og eventuelt uddybende spørgsmål er naturligvis inkluderet ved vaccination hos os.

Pris Kr.

Børn fra 4 år og voksne som rejser til lande hvor der er risiko for smitte med Dengue.

Der gives 2 doser i alt med 3 måneders mellemrum.

Minimum 12 måneder

Første dosis gives 3 måneder inden afrejse, således at begge doser er givet inden afrejse.

Børn under 4 år.

Ved akut sygdom med feber. Ved mild forkølelse kan man godt blive vaccineret.

Ved tidligere alvorlige bivirkninger af samme vaccine samt allergi for et eller flere af indholdsstofferne.

Efter vaccination anbefales det at undgå graviditet i den kommende måned.

Gives ikke til gravide og ammende.

Mulige bivirkninger

Rødme, hævelse og ømhed på indstiksstedet, træthed, utilpashed og feber.

Denguefeber er en sygdom forårsaget af virussen Dengue, som overføres via myg. Det er den stribede myg Aedes, der bærer virussen. Myggen Aedes er både nat- og dagsaktiv og kan findes både inde (f.eks. vaser og vandtanke) og ude (f.eks. spande med vand). Smitte direkte fra person til person er ikke mulig, men en myg, der stikker en inficeret person, vil efterfølgende være smittet, og dermed vil den kunne sprede virussen til andre mennesker.

Virussen er udbredt i Sydøstasien, Centralamerika, store dele af Sydamerika, Afrika, det indiske subkontinent samt Hawaii.

Fra stik til debut af symptomer kan der gå 2-10 dage. De hyppigste symptomer er feber, muskelsmerter, hovedpine (smerter bag øjne), udslæt, kvalme og opkast. I sjældne tilfælde udvikler det sig til kritisk sygdom, som kræver akut behandling, da det kan blive livstruende – her vil man blandt andet få mavesmerter, opkast og blødning fra slimhinder. Hvis man har haft Dengue en gang, er der en større risiko for at blive mere syg, hvis man bliver smittet igen.

Diagnosen stilles med en blodprøve. Der findes ikke nogen specifik behandling mod sygdommen. Behandlingen vil derfor være rettet mod symptomerne.

Der findes en vaccine mod Dengue som anbefales til alle rejsende i områder hvor Dengue forekommer. Desuden er beskyttelse mod myggestik vigtigt for at beskytte sig mod virussen. Der anbefales derfor:

• Brug DEET myggespray

• Brug langærmede trøjer samt bukser, gerne løstsiddende

• Brug myggenet

• Brug gerne myggespray på myggenet samt tøj

• Brug aircondition og hold gerne vinduer lukkede, hvis muligt