MFR(Mæslinger, fåresyge, Røde hunde)

Her på siden kan du læse og få svar på en række spørgsmål angående vaccinen mod Mæslinger, Fåresyge og Røde hunde, samt generel information om sygdommene. Personlig rådgivning og eventuelt uddybende spørgsmål er naturligvis inkluderet ved vaccination hos os.

• Gives fra et år i det danske børnevaccinationsprogram.

• Ikke-immune voksne, særligt i forbindelse med rejse til områder med cirkulation af mæslinger.

• Voksne kvinder, som ikke har haft røde hunde, bør vaccineres, idet der er en betydelig risiko for fostermisdannelser.

Der gives to doser. Hvis > 18 år, da kun en dosis.

Livslang beskyttelse.

• Ved allergi for et eller flere af indholdsstofferne (dette gælder dog ikke æggeallergi).

• Personer vaccineret med anden levende vaccine indenfor de seneste 4 uger.

• Modtaget blodtransfusion indenfor de seneste 6 måneder.

• Ved svækket immunforsvar.

Bør ikke gives.

Rødme, hævelse og ømhed af indstiksstedet, træthed, hovedpine, utilpashed og feber.

Mæslinger:

Mæslinger er den mest smitsomme børnesygdom og skyldes en virus. Den smitter via dråbesmitte (host, nys eller snot). Fra man bliver smittet, til man får symptomer, går der op til 8-11 dage. Det kan være et mildt forløb, hvor man blot oplever feber, udslæt, forkølelsessymptomer og eventuelt mellemørebetændelse. Sygdommen kan progrediere til alvorlig sygdom, hvor der i værste tilfælde ses hjernehindebetændelse og blodplademangel. Dette kan være livstruende tilstande, og i lande, hvor der ikke er gode vaccinationsprogrammer og tilslutning til disse, er Mæslinger en stor årsag til børnedødelighed.

Fåresyge:

Fåresyge skyldes en virus kaldet Parotitisvirus. Den smitter via spyt, og det kræver større mængder af virus for at smitte, hvorfor den ikke er særlig smitsom. Fra smitte til symptomer går der 14-18 dage. Den kan give hævelse af spytkirtler, utilpashed og feber. Hos mænd breder det sig i 20-30% til testiklerne, og dette kan i sjældne tilfælde føre til sterilitet. Ved alvorligere tilfælde kan man se hjernehindebetændelse og betændelse af bugspytkirtlen.

Røde hunde:

Røde hunde er en relativt harmløs og mild sygdom. Smitte i graviditeten giver dog stor risiko for fosterskade. Før uge 10 er risikoen 90%, i 3. måned 35% og i 4. måned 10%. Senere i graviditeten er risikoen for fosterskade minde sandsynlig. Sygdommen smitter via spyt, og fra smitte til debut af symptomer går der 12-23 dage. Den giver typisk øjenbetændelse/røde øjne, rødme i halsen, hævede lymfeknuder bag ørerne, halsen og i nakken samt et blegt, rødt udslæt.

Mæslinger, Fåresyge og Røde hunde kan forebygges med vaccinen MFR. Den er en del af børnevaccinationsprogrammet.