Polio

Her på siden kan du læse og få svar på en række spørgsmål angående vaccinen mod Polio, samt generel information om sygdommen. Personlig rådgivning og eventuelt uddybende spørgsmål er naturligvis inkluderet ved vaccination hos os.

Pris

Vaccinen gives til rejsende til lande, hvor der er krav eller anbefaling om dette.

Vaccinen kan også bruges som grundvaccination ved tidligere mangelfuld vaccination.

Ved grundvaccination gives tre doser i alt. Dag 0, efter en til to måneder samt 6-12 måneder efter 2. dosis.

Ved booster vaccination gives den blot en gang.

Efter grundvaccination er man beskyttet i mindst 5 år, hvorefter man revaccineres. Herefter er beskyttelsen formentlig livslang.

Hvis man ikke er grundvaccineret, bør der gives to doser inden afrejse, det vil sige, at man starter en måned inden. Revaccination skal blot gives en uge forinden.

Ved akut sygdom med feber (ved mild forkølelse kan man godt blive vaccineret).

Ved tidligere alvorlige bivirkninger af samme vaccine.

Ved allergi for et eller flere af indholdsstofferne.

Kan eventuelt bruges, der gøres en individuel vurdering fra gang til gang.

Rødme, hævelse og ømhed af indstiksstedet, træthed, utilpashed og feber.

Polio er en virus, som giver en betændelse i nervesystemet og kan medføre lammelser. Den er ganske smitsom og smitter gennem spyt (nys, host mm.) og afføring. Polio var tidligere en relativt udbredt sygdom, men siden introduktion af vaccinen i 1955 har der været et markant fald i antallet af patienter med polio, og sygdommen findes nu kun i få lande.

Sygdommen findes stort set kun i Afghanistan og Pakistan (i 2018 var der i alt 33 rapporterede tilfælde). Der er dog fortsat lande med dårligt vaccinationsprogram, som er i risiko for importerede udbrud.

Ved de fleste polioinfektioner er der ingen symptomer eller blot mild sygdom med feber, opkast og diarré. I nogle tilfælde kan det udvikle sig til hjernehindebetændelse og lammelser. Lammelserne kan være helt eller delvist forbigående, men for nogle er de varige. I 5-10% tilfælde fører de til død, idet åndedrætsmuskulaturen bliver ramt.

Der findes ingen behandling, kun symptombehandling.

Der er udviklet en vaccine mod Polio, som er en del af børnevaccinationsprogrammet (DiTeKiPolHib). Den gives ved tre måneder, 5 måneder, 12 måneder og 5 år. Derudover kan man ved behov blive vaccineret specifikt mod Polio.