Skoldkopper

Her på siden kan du læse og få svar på en række spørgsmål angående vaccinen mod Skoldkopper, samt generel information om sygdommen. Personlig rådgivning og eventuelt uddybende spørgsmål er naturligvis inkluderet ved vaccination hos os.

• Alle over 1 år, som ønsker beskyttelse mod skoldkopper, kan vaccineres.

• Ikke tidligere smittede familiemedlemmer til en person med svækket immunforsvar, som ikke tidligere har haft skoldkopper.

• Voksne, som ikke har haft skoldkopper, idet sygdommen kan give flere komplikationer i voksenalderen, især for gravide og deres ufødte fostre.

• Vaccinen kan ligeledes gives indenfor tre dage efter mulig smitte af skoldkopper.

Der gives to doser med en måned imellem.

Formentlig langvarig.

• Børn under 9 måneder.

• Personer med alvorlig immundefekt.

• Ved allergi for et eller flere af indholdsstofferne (f.eks. Neomycin eller gelatine).

• Personer med aktiv tuberkulose.

• Gravide.

• Personer, der er har fået blod- eller plasmatransfusion indenfor 5 måneder.

Vaccinen må ikke gives til gravide.

Vaccinen kan gives til ammende.

Rødme, hævelse og ømhed af indstiksstedet, træthed, utilpashed og feber. Skoldkoppelignende udslæt. Udvikler man udslættet og bor med en, der er immunsvækket, bør man undgå tæt kontakt til vedkommende.

Skoldkopper skyldes virussen Varicella Zoster. Oftest forløber sygdommen uproblematisk, men i nogle tilfælde kan der opstå komplikationer. Dette især ved gravide, som ikke har været smittede i barndommen samt personer med svækket immunforsvar. Man smitter gennem dråbesmitte via luftvejene samt væsken fra det udslæt, som man udvikler. Sygdommen er ganske smitsom.

Det starter typisk med feber, træthed og generel sygdomsfølelse. Herefter kommer et karakteristisk udslæt med små blærer. Det starter typisk i ansigtet og på overkroppen, hvorefter det breder sig til arme og ben. I nogle tilfælde kommer der få blærer, mens det i andre tilfælde kan være flere hundrede. Efter cirka 5 dage kommer der skorper på, som falder af i løbet af et par uger.

Sygdommen forbliver i kroppens nerveceller, hvor den er i dvale, men kan senere i livet udvikle sig til helvedesild. Helvedesild rammer cirka 10-20% af befolkningen.

Skoldkopper kræver sjældent behandling. Ved graviditet eller svækket immunforsvar bør man behandle. Denne behandling er dog ikke helbredende, men kan blot bremse sygdommen og hindre videre udvikling.

Der findes en vaccine mod skoldkopper som kan forebygge sygdommen.