Zikavirus

Her på siden kan du læse og få svar på en række spørgsmål angående Zikavirus samt generel information om sygdommen. Personlig rådgivning og eventuelt uddybende spørgsmål er naturligvis inkluderet ved vaccination hos os.

Pris Kr.

Der findes ingen vaccine mod Zikavirus. Se "Forebyggelse" længere nede på denne side.

Zikavirus er en virus, der overføres ved myggestik. Det er myggearten Aedes, der bærer virussen – samme myg, som bærer Dengue, Gul feber og Chikungunya. Zikavirus gjorde først sit helt store fremtog i 00’erne. Der er set en øget risiko for hjerneskader ved nyfødte af mødre, der har haft zikavirus under graviditeten. Der er desuden set Guillain-Barrés Syndrom – en form for nervepåvirkning med lammelser.

Zikavirussen forekommer i Syd- og Mellemamerika, Afrika, Asien og Stillehavet.

Fra stik til symptomer kan der gå 2-21 dage. I flere tilfælde kan sygdommen foregå helt uden symptomer. Andre får dog feber, ledsmerter, udslæt, som starter i ansigt og breder sig til kroppen, røde øjne, muskelsmerter, træthed og hovedpine. Symptomerne varer typisk i 4-7 dage og bliver sjældent alvorlige, omend der er rapporteret tilfælde af påvirkning af nervesystemet. Gravide har ikke anderledes sygdomsforløb end ikke-gravide.

Der findes ingen specifik behandling, sygdommen går over af sig selv. Behandlingen vil således blot være symptombehandling.

Der findes endnu ikke en vaccine mod Zikavirus. Gravide eller kvinder, der forsøger at opnå graviditet, tilrådes til at udskyde rejse til områder med risiko for Zikavirus. Desuden anbefales beskyttelse mod myggestik ved f.eks. følgende tiltag:

• Brug DEET myggespray

• Brug langærmede trøjer samt bukser, gerne løstsiddende

• Brug myggenet, gerne imprægnerede

• Brug gerne myggespray på myggenet samt tøj

• Brug aircondition og hold gerne vinduer lukkede, hvis muligt

• Hav gerne net på vinduerne